Parkeerprobleem
Veel woongebieden kampen met een hoge parkeerdruk. Dit komt omdat het autobezit per huishouden is toegenomen, maar de ontwikkeling van het aantal parkeerplaatsen is achtergebleven.
Bewoners ergeren zich aan het gebrek aan parkeergelegenheid en die hoge parkeerdruk zorgt voor verkeersoverlast. Wij bieden uitkomst!
Een goed inzicht in het aanbod en in het gebruik van parkeergelegenheden is belangrijk voor het onderbouwen en evalueren van een parkeerbeleid. Betrouwbaar onderzoek is daarbij van groot belang.
Wij werken al jaren succesvol samen met verschillende opdrachtgevers als het gaat om het uitvoeren en analyseren van parkeeronderzoeken.
Nieuws:
Onze producten & diensten:
Parkeerdrukonderzoek
Bij een parkeerdrukonderzoek wordt, per onderzoekstijdstip, het aantal geparkeerde voertuigen in het onderzoeksgebied geteld. Hieruit komt naar voren wanneer de parkeervraag het hoogst is. Door de parkeervraag te vergelijken met het parkeeraanbod is de bezettingsgraad van de parkeerplaatsen te bepalen. De onderzoeksresultaten presenteren wij in een bondige rapportage aan de hand van tabellen en visualisaties. De analyse die daar op volgt geeft een overzichtelijk beeld van de parkeersituatie in het onderzoeksgebied. Deze methode is onder meer te gebruiken voor het lokaliseren van parkeerproblemen, in kaart brengen van de omvang en de duur van parkeerproblemen. Daarnaast kan deze methode worden gebruikt voor het onderbouwen van een parkeereis bij bouwplannen en het onderbouwen van parkeerbeleid.
Parkeercapaciteit
Aantal beschikbare parkeerplaatsen
Parkeerdruk
Aantal geparkeerde voertuigen
Bezettingsgraad
Percentage bezette parkeerplaatsen
Parkeermotiefonderzoek
In aanvulling op een parkeerdrukonderzoek kan onderzoek worden gedaan naar de parkeermotieven van de parkeerders (bijv. wonen, werken, bezoeken). Met inzicht in de parkeermotieven kan een betere inschatting gedaan worden naar de effecten van veranderingen in de parkeervraag. Deze methode is onder meer te gebruiken voor het verkrijgen van inzicht in het feitelijke gebruik van parkeerplaatsen en in het verloop van de parkeerbehoefte en-motieven gedurende de dag. Daarnaast kan deze methode worden gebruikt voor het bepalen van de trend in het gebruik van parkeervoorzieningen en afstemmen van de parkeercategorieën op de parkeerbehoefte.
Nachtperiode
Registratie van het grootste aandeel bewoners
Dagperiode
Registratie van het grootste aandeel werkers
Weekend
Registratie van het grootste aandeel bezoekers
“Parkeerradar” Online dashboard resultaten
Parkeerduuronderzoek
Bij een parkeerduuronderzoek worden op verschillende tijdstippen de kentekens van geparkeerde voertuigen geregistreerd. Een vergelijking van de kentekens op de verschillende registratiemomenten biedt inzicht in de parkeerduur van de voertuigen. Deze methode is onder meer te gebruiken voor het opstellen en evalueren van het parkeerbeleid.
Herkomstanalyse
Op basis van een lijst met geparkeerde voertuigen kan Bureau de Groot Volker voor de overheid herkomst analyses uitvoeren. Geanonimiseerd op postcodeniveau is middels een GIS-analyse in beeld te brengen waar parkeerders vandaan komen. De meest gebruikte categorieën hierbij zijn: herkomst zelfde straat, herkomst zelfde buurt, herkomst zelfde stad en rest van parkeerders. De herkomstanalyse kan worden gecombineerd met een parkeermotiefonderzoek (bijvoorbeeld: alleen de herkomst van langparkeerders). Dit kan helpen bij het bepalen van een geschikt parkeerbeleid in straten, buurten en/of wijken.
Betalingsbereidheid
Een steekproefsgewijs onderzoek naar de aanwezigheid en geldigheid van de betalings- en vergunningsbewijzen in voertuigen levert nuttige informatie op voor de handhaving van bijvoorbeeld een betaald parkeren regime.
Klanttevredenheid
De beleving van de parkeerder is voor het functioneren van het parkeerregime van groot belang. Een klanttevredenheidsonderzoek levert inzicht op hoe de parkeerder de parkeersituatie ervaart. Dit doen wij vaak door het aanspreken van parkeerders en een korte enquête af te nemen.
Digitaliseren parkeerplaatsen GIS
“Basiskaart parkeren”: de nieuwe digitale basis voor parkeren
GEO-data speelt een steeds belangrijkere rol bij het monitoren en analyseren van de parkeersituatie. Voor het uitvoeren van digitale parkeeranalyses, zoals het controleren van geparkeerde voertuigen met scanauto’s, is het nodig om een goede digitale basiskaart te hebben. De scanauto maakt gebruik van GEO-systemen waarbij geparkeerde voertuigen op een digitale kaart worden geplaatst. Bureau de Groot Volker wil u graag helpen om deze digitale kaart op te stellen.