Bureau de Groot Volker Verkeersonderzoek en -Advies heeft de Europese aanbesteding van Rijkswaterstaat gewonnen om twee van deze slimme bandenspanningsmeters te mogen aanleggen. Met dit project werkt Bureau de Groot Volker samen met aannemer Heijmans Infra uit Rosmalen.

Ruim 4 op de 10 pechgevallen bij vrachtwagens, zoals lekke banden en klapbanden, hebben te maken met te weinig lucht in een band. Daarom is er een slimme oplossing bedacht: een dynamische bandenspanningsmeter.

Als een vrachtwagen over de sensor in de weg rijdt, krijgt de chauffeur via een digitaal bord langs de weg of via de app TruckMeister alle informatie over de bandenspanning. Door deze ‘slimme’ bandenspanningsmeter kan het vrachtverkeer een flink aantal ongelukken voorkomen en verbetert de doorstroming.

De slimme bandenspanningsmeter ligt op dit moment alleen nog op de N279. Er komen nu 2 slimme meters bij ter hoogte van Venlo en de Belgische grens op de A67.Er is minimaal 1 incident met een vrachtauto per week op de A67. Klapbanden kunnen mogelijk voorkomen worden wanneer chauffeurs tijdig gewaarschuwd worden over een verkeerde bandenspanning.