Digitaal kentekens SCANNEN met ANPR kan je gebruiken als controle- en handhavingsmiddel bij betaald parkeren, maar er zijn meer MOGELIJKHEDEN. Bureau De Groot Volker heeft afgelopen augustus haar derde ANPR ScanGenius-wagen van Arvoo in gebruik genomen voor PARKEERONDERZOEK.

Publicatie: Parkeer24

Bureau De Groot Volker is een van de weinige adviesbureaus die zich gespecialiseerd heeft in parkeeronderzoek. Nieuw is het digitaal scannen niet voor het bedrijf. “In 2002 ontwikkelden we al een eigen systeem om digitaal kentekens te scannen”, legt directeur Robbert Volker uit. “We borduurden voort op het systeem dat de PTT gebruikte om handgeschreven adressen op brieven te herkennen en pasten dat toe voor kentekens.” Dat functioneerde op zich prima, maar het was nog wel een houtje-touwtjeoplossing met een camera in de auto die uit het raam gericht werd. Als het begon te regenen, moesten we stoppen omdat het systeem dat niet aan kon.”

De techniek schreed echter voort en toen het aantal tekens op kentekenplaten veranderde, was het tijd om uit te kijken naar een nieuw systeem. Op de Dag van Verkeer en Mobiliteit 2012, de voorloper van de Dag van Verkeer, Mobiliteit & Parkeren in Houten, ontmoette Volker het team van Arvoo, waarmee het goed klikte. “Het was een Nederlands bedrijf; dat scheelde. En we zaten op dezelfde golflengte, qua denkrichting.” “In een jaar tijd werd een gloednieuw ANPR systeem ontwikkeld dat door De Groot Volker op de beurs in 2013 gepresenteerd werd,” vult Fons Grijpink aan, commercieel directeur van ARVOO, “Een extra bijzonderheid: de auto was een volledig elektrische Renault Twizy; naast duurzaam ook nog eens behoorlijk wendbaar en flexibel.” Sinds 2015 maakt Bureau De Groot Volker gebruik van de ScanGenius van Arvoo.

De voordelen ten opzichte van klassiek veldonderzoek zijn evident voor Volker. “Handmatig kentekens opschrijven op papier of tablet doen wij zo min mogelijk, waar het digitaal kan meten wij digitaal”, legt hij uit. Repeterend mensenwerk blijft foutgevoelig, zeker als weersinvloeden ook nog eens om de hoek komen en bovendien is het erg arbeidsintensief. “Het ScanGenius systeem leest het kenteken gewoon af van een foto. De foutmarge benadert de nul procent.” Dat is met handwerk wel anders. Volker is het nog exact aan het uitzoeken, maar hij vermoedt dat er, afhankelijk van de nauwkeurigheid van handmatig onderzoek, soms wel foutmarges kunnen onstaan die in de buurt komen van tien procent. Volker: “Dan kan je als bureau toch gevaarlijk dicht in de buurt komen van het geven van een verkeerd advies. Ga maar na: bij 85 procent parkeerdruk kan een gemeente zomaar de beslissing nemen om betaald parkeren in te voeren. Als je er dan tien procent naast zit, zijn de gevolgen verstrekkend.”

Grijpink: “Arvoo ontwikkelt zowel de camera’s, als de software en de het positiebepalingssysteem. Met name in dat laatste zit een uitdaging. In veel gevallen is het letterlijk centimeterwerk. Of iemand in een parkeervak staat of met de wielen op de stoep is verkeerskundig een behoorlijk groot verschil.” Daarom moest de GPS-bepaling zo exact mogelijk zijn om betrouwbare metingen te verrichten op het gebied van parkeerdruk, -motief en -duur. “Die GIS analyses zijn essentieel”, aldus Volker. Het was een uitdaging om die positiebepaling zo nauwkeurig te krijgen, maar het is gelukt.

Op dit moment verzorgt Volker een parkeeronderzoek in een woonwijk waar klachten over langparkeerders zijn. “Wij analyseren waar de langparkeerders exact staan met welke bestemming. Langparkeerders met een bestemming in het winkelcentrum van de stad (waar betaald parkeren is), de woonwijk, het station of een aanliggend campusterrein”, legt Volker uit. Dankzij de inzet van de scanauto met snelle registratie hebben wij exact kunnen meten hoe de parkeervraag van langparkeerders zich heeft ontwikkeld in de wijk. Op basis van deze ontwikkeling hebben wij de bestemming kunnen bepalen. Middels uitgebreide GIS-visualisaties zijn de uitkomsten ook nog eens extra gedetailleerd weer te geven.

“Het doen van onderzoek met ANPR-camera’s heeft voor een flinke verbetering gezorgd ten aanzien van kwaliteit en kwantiteit van onderzoek. Met de scanauto verzamelt men veel meer data dan vroeger, bijvoorbeeld; herkomst van de voertuigen en de parkeervraag van elektrische voertuigen.”, vertelt Grijpink. Maar als het aan Volker ligt, houdt het daarbij niet op. “We zouden heel graag continuiteit aanbrengen in het uitvoeren van parkeeronderzoek en dankzij onze drie eigen scanauto’s kunnen wij snel onderzoek opstarten. Dan weet je wat de huidige situatie is die zich op dat moment buiten afspeelt.” Maar daarvoor is nog wel beweging nodig, met name aan de kant van gemeenten, aldus Volker. “We zouden eigenlijk veel frequenter onderzoek moeten doen. Nu wordt een parkeerbeleid soms vastgesteld voor de komende tien jaar, terwijl er dan zoveel kan veranderen. Dan is het toch vreemd dat je op basis van een paar momentopnamen je beleid voor een hele periode bevriest? Als er nu problemen ontstaan, sudderen ze gestaag door, totdat bewoners of winkeliers er genoeg van hebben en naar de wethouder stappen. Dat moet je eigenlijk niet willen.” Bij Volker ontbreekt het in ieder geval niet aan ambitie. En ook de techniek is er zo goed als klaar voor. “Volgend jaar kunnen we al zo ver zijn.”